Zomerkampverslag explorers 2015: België

2015-07-18 19.11.41Het zomerkamp was dit jaar weer naar het buitenland, ditmaal België. Met 9 kinderen en 3 (bege)leiders zijn we op zaterdagochtend met een
aantal fietsen in de trein vertrokken naar Maastricht (de meeste fietsen stonden in de aanhanger). Het was deze dag echt bloedheet, dus toen we aankwamen op de camping (ong. 10 km fietsen van Maastricht, net over de grens), zijn we bijna meteen het zwembad ingedoken. Na deze frisse duik hebben we de tenten opgezet en hebben we gekookt (het traditionele boerenkool met borrelnoten).

Op zondag werden we wakker met regen, helaas zoals bijna elke dag de rest van het kamp. Dat mocht de pret niet drukken, want we hadden een leuk programma voor vandaag: fietsen naar Valkenburg (20 km.), een rondleiding in een steenkolenmijn en 4 ritjes van de rodelbaan. 2015-07-18 19.11.32-2Nadat we erachter kwamen dat naar Valkenburg fietsen berg op en af was, de steenkolenmijn geen echte steenkolenmijn was (een namaak) en het rodelen niet doorging door de regen, waren we toch een klein beetje teleurgesteld. Gelukkig zijn we uiteindelijk gaan laser gamen in de grotten, wat dan wel weer erg vet was. Daarna zijn we teruggefietst, hebben we pasta pesto gekookt en hebben we nog wat spelletjes gespeeld. Toen naar bed, want voor maandag stond een lange fietsdag gepland.

Maandag zijn we vroeg opgestaan, ook in de regen, en zijn we vertrokken naar Werchter. Nou ja, nadat we er achter kwamen dat Cecilia haar band lek was, voordat we überhaupt op weg waren. We konden het lek niet vinden, dus hebben we de band maar gewoon opgepompt en zijn we weggegaan. 90 km (!!) fietsen is een heel eind, maar we hebben het allemaal volgehouden, net als de regen, die ook de hele dag bleef stromen. 2015-07-18 19.11.35-2Uiteraard hadden we hier en daar een pauze, waar de auto (vandaag gereden door Stefan) dan stil stond met eten en drinken. Ook de band van Cecilia zorgde voor nog een aantal korte pauzes 😉 Eenmaal bij de camping aangekomen, hebben we de tenten opgezet, gekookt (wraps) en gevoetbald.

Dinsdag was er nog altijd regen, maar we moesten wel vroeg opstaan, omdat we om half elf bij de bierbrouwerij in Leuven moesten zijn, voor een rondleiding. Dat was namelijk ook wel zo’n 17 km fietsen, dus moesten we niet te laat vertrekken. De rondleiding was erg leuk, maar nog leuker was dat iedereen daarna een perfect biertje (Stella Artois) mocht proeven (de alcoholgrens in België is 16, dus alleen Judith mocht er geen, helaas). Na de rondleiding hadden we vrije tijd in Leuven, waar we dus wat hebben rondgelopen, 2015-07-18 19.01.07wat hebben gegeten en waar we hebben gechilled. Hierna zouden we zijn gaan bowlen, ware het niet dat de bowlingbaan helemaal bezet was. Toen zijn we dus maar teruggefietst en hebben we wat gechilled op de camping en gekookt (hamburgers). Ronald en Stefan hebben alle fietsen nog een keer gecontroleerd, want vandaag was de ketting van Anna een aantal keer eraf gevallen, en alle banden werden nog een keer goed opgepompt.

Woensdag zijn we weer gaan fietsen, naar Antwerpen deze keer. Vandaag reed Ronald met de auto en ging Stefan mee op de fiets. Vandaag was het voor het eerst ook weer een beetje lekker weer (zon en regen wisselden elkaar een beetje af). Het was niet zo ver vandaag, 60 km hebben we uiteindelijk gefietst. zk2015antwerpenOok hier hadden we aantal pauzes, de eerste al na een uur fietsen, omdat de band van Thomas lek was. Na vijf (!!) pogingen om hem te plakken, hebben we het opgegeven en hebben we gewacht tot Ronald ons kwam redden met een nieuwe band voor Thomas zijn fiets. Dit heeft ons anderhalf uur gekost, dus zijn we best wel hard doorgefietst tot de volgende pauze. Toen we in Antwerpen kwamen, moesten we echter nog een brug vinden naar de overkant van de Schelde. Uiteindelijk zijn we met een fietstunnel er onderdoor gegaan, en toen hebben we de tenten opgezet en gekookt (aardappels en broccoli). ’s Avonds zijn we nog Antwerpen ingegaan, een soort avondwandeling op zoek naar een goedkope ijskraam. Die vonden we niet, maar we hebben uiteindelijk wel een lekker ijsje (of wafel) gegeten. Daarna terug naar de camping en slapen.

Donderdag was het eindelijk lekker weer, maar ook vandaag was het weer op tijd op, want we gingen naar de ruien (aka het riool van Antwerpen). zk2015rioolHier hadden we een twee uur durende rondleiding door het donker en door de poep en de modder, en daar heeft niet iedereen van genoten. Daarna ging de rondleiding ook nog een uur door boven de grond (gelukkig mochten we ons heel even opfrissen, want god, wat stonk het daar beneden). Na de rondleiding hadden we zo’n vijf uur vrije tijd in Antwerpen, die met plezier werd besteed aan shoppen, wafels eten en meer van dat soort dingen. Hierna mochten we, wat voor scouting begrippen toch wel echt heel chique was, uit eten in een Italiaans restaurant. Dit kon dankzij het harde werk van de explo’s om geld in te zamelen. Na het eten zijn we nog even door Antwerpen naar de MAS gelopen, een hoog gebouw waar je vanaf het dak over heel Antwerpen kunt kijken.

zk2015restaurantDaarna gingen we terug en hebben we nog een tijdje zitten kaarten. Vrijdag was weer een fietsdag, niet heel erg ver, met een heerlijk weertje, naar Bergen op Zoom. Dit 45 km fietsen. In Bergen op Zoom was geen camping, maar een stukje land waar we gratis mochten overnachten. Hier hebben we onze tenten opgezet en zijn we gaan zwemmen. ’s Avonds hebben we kip tandori gegeten en daarna zijn we op de zandvlakte tegenover onze tenten wat oldschool spelletjes gaan spelen, onder andere Annemaria Koekoek, Leeuw van Vlaanderen en Verstoppertje. Dit was echt ontzettend leuk, we hebben echt enorm gelachen! Daarna ging het regenen, dus hebben we in onze eigen tenten nog wat gekaart en daarna zijn we gaan slapen.

zk2015veerbootZaterdag, de allerlaatste dag, zijn we echt heel vroeg opgestaan (7 uur!!) omdat we ook vandaag weer een hele lange fietstocht voor de boeg hadden (90 km, terug naar Den Haag). Na de tenten te hebben ingepakt en te hebben ontbeten, kwam Coen erachter dat hij zijn fietssleutel kwijt was. We zijn met z’n allen gaan zoeken op de zandvlakte gaan zoeken naar de sleutel, en wonder boven wonder vonden we ‘m nog terug ook! Toen konden we dus eindelijk vertrekken, en na een aantal pauzes en een stukje met de boot kwamen we weer terug in Den Haag bij het Reigersnest. We waren allemaal moe, maar het was een supergeslaagd kamp, waar we ontzettend van hebben genoten! Ik wil de leiding, Eliza, Stefan en Ronald dan ook nogmaals heel erg bedanken voor hun hulp, ik vond het echt ontzettend leuk om met hen en Thom het kamp te organiseren.